Třídy, baterie a motory elektrických kol

První jízda na elektrickém kole. Jaký je to pocit? Zažíváte opravdu něco nového.

Protože elektrokola s asistencí pedálů rozšiřují vaše možnosti: Můžete držet krok v provozu, snadno táhnout děti nebo jiný náklad, přijet na místo méně zpocení nebo si jednoduše užít jízdu.

Jízda na elektrickém kole

Jak si vybrat ze 3 tříd elektrických kol

Elektrická kola jsou rozdělena především z regulačních důvodů do tří tříd, které označují jejich úroveň asistence motoru. Zjištění, jakou třídu potřebujete, je klíčovým bodem při rozhodování:

  • Třída 1: Motor se spustí, jen když šlapete do pedálů, a zastaví se při rychlosti 20 mph (přibližně 32 km/h).
  • Třída 2: Má také režim asistence pedálů až do rychlosti 20 mph, plus režim čistě poháněný plynem.
  • Třída 3: Podobně jako u třídy 1 funguje pouze na principu pomocného pedálu, ale pomoc pokračuje, dokud nedosáhnete rychlosti 28 mph (přibližně 45 km/h).

Většina nových jezdců začíná s třídou 1, protože tato elektrická kola jsou cenově nejdostupnější a z regulačního hlediska nejuniverzálněji akceptována. Můžete s nimi jezdit po cyklostezkách a ulicích města. Tato třída začíná být povolena i na tradičních cyklostezkách pro horská kola, i když nejsou všechny trasy povoleny, a proto je třeba si to zkontrolovat.

Elektrická kola třídy 2 jsou obvykle povolena na stejných místech jako u 1. třídy. Je to proto, že obě třídy dosahují maximální rychlosti přibližně 32 km/h, kvůli asistenci motoru.

Elektrická kola třídy 3 jsou velmi oblíbená u lidí, kteří dojíždějí do práce a na cesty. V porovnání s koly třídy 1 jsou rychlejší a výkonnější. No samozřejmě, stojí víc. Díky většímu výkonu můžete lépe držet krok s městským provozem. Také zvládnou větší zátěž a větší stoupání do kopce. Nemůžete s nimi však jezdit na většině cyklostezek či horských trasách.

Elektrické kolo do města

Před konečným výběrem třídy elektrického kola si prostudujte pravidla přístupu. V různých zemích mohou platit různá pravidla pro zákony, licencovaní, registraci, věkové limity a pod.

Baterie

Výrobci věnují velkou pozornost elektrické části v každém kole. Výkonnější motor vám poskytne vyšší rychlost a větší točivý moment při stoupání do kopce a tažení nákladu. Výkonnější motor ovšem také rychleji vybíjí baterii, což snižuje váš dojezd.

Při porovnání elektrických kol můžete nalézt široké rozpětí délky jízdy s asistencí pedálů od 30 km až po 100 km. Je to proto, že dojezd ovlivňuje množství proměnných.

Baterie elektrického kola

Samozřejmě, mít velkou baterii pomáhá. Kapacity jsou uvedeny ve watthodinách (Wh). Výkon motoru je opravdu důležitý. 500 wattový motor spárovaný s 500 Wh baterií (běžné nastavení kola třídy 3) spotřebuje energii rychleji než 250 wattový motor s 500 Wh baterií (běžné nastavení kola třídy 1).

U baterií jsou důležité i tyto faktory:

Doba nabíjení baterie – Většina baterií potřebuje 3 až 5 hodin do úplného nabití, u velkokapacitních baterií to může trvat i déle. Pokud plánujete každý den někde dojíždět, můžete si dokoupit nabíječky nebo ji nosit s sebou.

Počet baterií – Některá elektrická kola umožňují cyklistům používat 2 baterie najednou. To může prodloužit délku jízdy, a pokud je jedna baterie vybitá, máte záložní. Můžete si také dokoupit dodatečnou baterii, abyste měli u sebe stále jednu plně nabitou nebo po skončení životnosti vyměnit starou za novou.

Nastavení montáže baterie – Baterie integrované do rámu poskytují volný prostor pro nosiče lahví nebo malou tašku. Externí baterie se však snáze nabíjejí a vyměňují.

Motor

Umístění motoru

Motory se středním pohonem jsou na spodní konzole (místo, kde jsou ramena na kliky připevněna k rámu kola). Nábojové motory jsou umístěny uvnitř náboje zadního kola (některé mohou být i na předním kole).

Motory se středním pohonem – Mnoho motorů má toto nastavení z různých důvodů: asistent pedálů reaguje s přirozeným pocitem a vystředěná a nízká váha motoru pomáhá udržovat vyváženou a stabilní jízdu.

Motory s nábojem – Nábojové motory na zadním kole posílají sílu pedálů přímo na zadní kolo, což vám dává pocit, že vás tlačí. Upozorňujeme však, že výměna plošky na kole, kde je namontován náboj, může být složitější než výměna plošky na standardním kole.

Motory pohonu předního náboje – Ovládají se podobně jako auta s pohonem předních kol. Umožňují také použití standardního hnacího ústrojí na zadní část kola.

Motory s nábojem e-bike

Točivý moment motoru e-biku

Točivý moment je specifikace pro kontrolu, pokud plánujete jezdit hodně do kopců nebo táhnout těžký náklad. Měří se v newtonmetrech (Nm) a uvedené maximum pro elektrická kola se může pohybovat od 40 Nm do 80 Nm. Váš skutečný jízdní točivý moment se však bude lišit, když změníte nastavení podpory pedálů.

Závěr

Výběr elektrického kola závisí také na vhodné třídě, kapacitě baterie a výkonu motoru. Proto před koupí zvažte, k čemu budete vaše kolo ve většině případů využívat, zda na krátké trasy do práce nebo školy nebo na delší horské jízdy a výlety. Nezapomeňte si také zjistit, jaké máte k jízdě povolení.

Zdroj: https://www.rei.com/learn/expert-advice/how-to-choose-an-ebike.html

Ak sa Vám článok páčil, prosím zdieľajte :)

zanechte odpověď

Nákupní košík

V košíku nejsou žádné produkty.